Inbjudan: Möt 22 av Skandinaviens främsta livsstilsvarumärken
– Se praktiskt arbete med digitala produktpass
Hur ser framtidens kläder och möbler ut när företagen bakom måste dokumentera allt från CO2-utsläpp till löneutbetalningar?
22 av Skandinaviens främsta livsstilsvarumärken arbetar just nu med sina första versioner av ett digitalt produktpass – och du har möjlighet att komma nära och ta del av det.
Inbjudan till utställningen DATA-Business LAB, på The Swedish School of Textiles – Högskolan i Borås den 5 september 2025.
Här visar 22 danska, svenska och norska företag (mode, textil, möbler, design) hur de arbetar med att skapa digital transparens, så att konsumenter enklare kan se och förstå hur kläder, möbler och andra varor produceras. Detta är ett viktigt steg i den gröna omställningen där EU kräver att företag tar fram digitala produktpass på alla produkter.
Se det senaste
Sedan början av 2025 har de 22 varumärkena utvecklat en pilotversion av sitt digitala produktpass, med stöd från ledande nordiska experter.
I Borås ställer varje varumärke ut en produkt tillsammans med ett digitalt produktpass .
Vissa lösningar är redo för marknaden, medan andra fortfarande är under utveckling. Utställningen fungerar som ett live-test inför konsumenter, professionella inköpare och en jury som bedömer affärspotentialen i varje prototyp.
Utställningen är en del av EU Interreg ÖKS-projektet Data till Business, som pågår från hösten 2024 till 31 augusti 2027.
Praktisk information
När:
Utställningen öppnar den 5 september 2025 kl. 09.30–15.00 och är öppen fram till slutet av november.
Var:
DoTank Center
Textile Fashion Center
Skaraborgsvägen 3
506 30 Borås
Sverige
Delar av utställningen kommer visas under Möbelriksdagen 18–19 september 2025. Ett av programblocken kommer under Möbelriksdagen handla om Data till Business – digitalisering som stärker värdekedjan. Läs mer och anmäl dig på möbelriksdagen.se
Vill du komma till Borås den 5 september, anmäl dig här: